söndag 3 november 2013

Bokcirkel 2, Grupp 6

Nu har vi kommit ungefär halvvägs in i boken och denna gång ska vi fundera över vilket/vilka berättarperspektiv som författaren John Ajvide Lindqvist har använt sig av och varför han valde den/dem.

Vi i grupp 6 kom först fram till att vi tyckte han skrev med det allvetande perspektivet eftersom vi får tillgång till de olika personernas tankar i takt med att nya händelseförlopp förlöper och hur de känner sig i de situationer som handlar om dem. Några exempel på detta är t.ex. när Håkan ligger på sjukhuset efter att han hällt syra i sitt eget ansikte och då tänker han hela tiden på Eli och hur hon har det nu när inte han kan vara henne till lags längre. Även när polisen kommer och hälsar på Håkan för att förhöra honom och han inte kan prata får vi läsa hans svar i form av hans egna tankar då han pratar med sig själv. Ett annat exempel är när Oskar har slagit Jonny i huvudet med en pinne och han berättar detta för Eli, när han tänder lampan och kollar in i hennes ögon tänker han ”Som på ödlor. Nej. Katter. Katter.”

Men under vår diskussion kom vi sedan fram till att han blandar den allvetande och den tredje berättaren eftersom man ibland bara får läsa själva händelseförloppet som för handlingen framåt och inte hur karaktärerna känner sig.

Jag tror att Lindqvist har valt att blanda dessa för att göra boken mer spännande och för att man ska kunna relatera till personerna så att boken känns mer levande. Jag tycker att det är bra att han skriver med båda för om man inte hade haft tillgång till karaktärernas känslor och tankar hade boken nog blivit ganska tråkig och känts rätt så ”tom”. Det behövs även att boken är skriven av en allvetande för att kunna förstå hur alla de parallella historierna till slut ska kunna flätas samman.
Det kan även bli ”för mycket” för läsaren om man hela tiden får tillgång till tankar och känslor eftersom det kan kännas tjatigt och att historien stannar upp för mycket och inte kommer vidare, då kan det vara bra med den tredje berättaren också som bara observerar just det som händer och skruvar upp tempo en aning. Man får även då börja tänka lite mer själv över varför just det och det händer.


Under realismen skrev man precis som det var och man försökte inte försköna eller ”mildra” sina beskrivningar. Man serverade helt enkelt verkligheten svart på vitt och så skriver Lindqvist också och man berörs av det. En allvetande berättare gör att man kan skildra verkligheten på det här sättet med hjälp av personernas känslor för att vi själva ska kunna uppleva situationer som dem gör och med en tredje berättare hade man inte fått samma stämning.  

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att du har väldigt bra synpunkter. Det du skriver om att boken både är skriven ur allvetande perspektiv och i tredje person är något jag knappt märkt när jag läst. Författaren ger hela tiden personers tankar och händelseförlopp och precis som du skriver hade det blivit för mycket om han endast levererade personernas tankar.

    Det var även väldigt intressant att läsa hur du kopplar författarens stil till realismen. Jag känner igen att beskrivningarna inte mildras och det är en väldigt bra koppling till realismen som verkligen gör skillnad för denna bok. Precis som du skriver bidrar det till stämning och man blir verkligen berörd.

    I första stycket hade jag gärna velat få reda på vilka tankar Håkan hade. Även lite mer om situationen då Oskar berättar för Eli att han slagit Jonny. Det blir lite svårt att förstå hans tankar då de inte riktigt har att göra med att han slog ner Jonny. Annars håller jag med dig fullständigt och har därför svårt att komma med fler synpunkter!

    Eila Strandmark, Sa2h

    SvaraRadera
  3. Du tar precis upp det som vi pratade om vilket är bra, och precis som Eila så håller jag med om att du har mycket bra synpunkter.
    De olika perspektiven tror jag inte riktigt att jag kommit på om vi inte pratar om det då när vi snackade om det. Men nu när vi diskuterade det och en fråga var precis vilket perspektiv det var har jag faktiskt tänkt på det mer.

    Om boken hade varit skriven i ett "jag perspektiv" som jag har för mig var det tredje perspektivet tror jag faktiskt boken hade verkligen blivit rörig, Boken hade då nog fått vara skriven i Oscars perspektiv om det ens skulle fungera. Men jag tror att boken som sagt hade blivit väldigt rörig och inte riktigt fungerat på samma sätt som den gör nu då författaren blandar två helt andra perspektiv.

    Som vi också diskuterade under tillfället var kopplingen till realismen, vilket är mycket intressant då man kan jämföra dessa och hitta kopplingar för hur man skrev då och nu, och dessa klickar ofta med varandra, det tycker jag du har fått med mycket bra!

    Jag tycker att detta var en ganska svår diskussion om man inte har olika tankar om saker och ting och då jag håller med dig mycket om vad vi pratade om osv så är det svårt att komma med en bra kommentar. Under diskussionen hade vi väldigt gemensamma synpunkter, så jag kan inte säga mer än att jag håller med dig!
    En liten kommentar hade kunnat vara att du hade kunnat komma med fler exempel av båda perspektiven då jag inte tycker det är så jätte "visande" vilket perspektiv författaren använder sig av.

    Maja Svensson SA2H

    SvaraRadera
  4. Inlägget sammanfattar diskussionen vi förde bra, och jag tycker att du har fått med i princip alla våra åsikter. En sak vi också diskuterade är vilket perspektiv vi föredrar och hur perspektivet är sammankopplat med bokgenren. I en skräckroman, så som "Låt den rätte komma in" kom vi fram till att det det faktum att vi får följa många olika karaktärer bidrar till stämningen. Hade boken varit berättad i ett jag-perspektiv från Oskars sida, till exempel, hade vi inte kunnat uppleva alla händelser utan bara de som Oskar själv var med om. Men det kom också fram åsikter om att ännu flera tankar/känslor kanske hade kommit fram om boken skrivits ur ett jag-perspektiv och genom det hade man kanske kommit närmre karaktären och ytterligare levt sig in i handlingen.
    Lina Säll Nilsson, SA2H

    SvaraRadera