William Juhlin SA2H
Bokcirkel
4: TEMA
I vår grupp enades vi relativt snabbt om att vi ansåg
att det övergripande temat i boken är utanförskap. Personerna vi får följa är
på ett eller annat sätt utanför. Vare sig det handlar om att man står utanför
samhället eller att man känner sig utanför socialt umgänge. Exempelvis Oskar
blir trakasserad och plågad i skolan av några killar och på så sätt står han
utanför den sociala gemenskapen i skolan. Eli är också han utanför på grund av att
han är vampyr och behöver människoblod. Detta innebär att han måste vara ”anonym”
och på så sätt står han utanför samhället/systemet. Att Eli är vampyr får också
konsekvensen att han, framtill det att han träffar Oskar, är helt avskild från
socialt umgänge bortsett från sin relation med Håkan. Håkan i sin tur levde
också han i ett stort utanförskap. På grund av sin sjuka relation med Eli dödade
han folk för att få tag i blod till henne och detta innebar att han, liksom Eli,
tvingades att leva utanför systemet och utan några övriga sociala relationer. Tommy
är utanför på så sätt att han inte känner sig som en del av sin mammas nya
familjebildning tillsammans med hennes nya man Staffan. Oskars pappa är också
en person som står utanför. Han bor långt ifrån civilisationen, sin son och före
detta fru och lever ett ganska sorligt liv fyllt av alkohol och utanförskap.
Ett undertema som i min uppfattning snuddade vid att
räknas som det övergripande, är komplicerad kärlek/relationer. Det utspelar sig
otaliga komplicerade relationer i boken, såväl kärleksrelationer som
familjerelationer. Vi kan börja med att ta upp exempel kring komplicerade
kärleksrelationer. Relationen mellan Oskar och Eli är komplicerad på många sätt
och vis. Eli är inte bara vampyr, det visar sig även att innan han blev vampyr var han av manligt kön. Elis tidigare
relation med Håkan var även den komplicerad. Pedofilen Håkan som var förälskad
i den evigt 12-åriga Eli och som mördade för hans skull. Relationen mellan
Lacke och Virginia var inte heller den bekymmersfri. De kunde aldrig riktigt få
ett stabilt förhållande på grund av att alkoholisten Lacke aldrig fick ordning
på sitt liv. När han slutligen bestämt sig för att göra ett ärligt försök för
att få det att fungera mellan honom och Virginia blir hon smittad av ”vampyr-viruset”
och brinner därefter upp framför ögonen på Lacke.
Komplicerade relationer familjemedlemmar emellan
hittar man också vid flertalet tillfällen i boken. Oskars relation med sin
pappa är ett bra exempel på detta. Pappan bor mitt ute i ingenstans långt ifrån
Oskar i Blackeberg och de träffas sällan. Tommys relation med sin mamma och
styvpappa är även den problematisk. Egentligen har han en bra relation med sin
mamma men när styvpappan kommer in i bilden förändras allt. De fungerar inte
riktigt ihop och när mamman allt oftare ställer sig på styvpappans sida
försvåras relationen.
Ondska och ”känslan före förnuftet” är två andra
möjliga underteman. Ondska är ganska given med tanke på all mobbing och alla mord
som begås i berättelsen. ”Känslan före förnuftet” anser jag också vara ett
undertema. ”Låt den rätte komma in” är en roman där en av dess genrer är
romantik. Just det här med känslan före förnuftet är ett typiskt romantiskt
drag och man finner det på flera olika ställen i boken. Ett bra exempel på det
är det faktum att Oskar är tillsammans med Eli. Egentligen är det kanske inte
det allra bästa för honom om man ser på det långsiktigt. Efter Virginias död är
Lacke väldigt känslosam och bestämmer sig för att leta upp Eli som gav Virginia
smittan. Hade han använt sitt förnuft hade han kanske låtit bli att gå dit.
Dock gjorde Lacke det ändå och det slutade med hans död.
Vad författaren John Ajvide Lindqvist vill ha sagt
med denna bok antar jag har någonting att göra med själva boktiteln – ”Låt den
rätte komma in”. Att man ska vara försiktig med vem man släpper in i sitt liv.
Att bara låta de rätta personerna komma in, annars kan det sluta illa. Men om
du släpper in rätt personer kan det gå väl, som exempelvis för Eli. Eli var
väldigt försiktig med att släppa in andra i sitt liv på grund av sin
livssituation. Dock släppte han in Oskar, vilket blev väldigt lyckat för honom.
Ett uppenbart exempel på det omvända, alltså hur det kan sluta om man släpper
in fel person, är den gamla tanten som släppte in Eli i sin lägenhet vilket ledde
till hennes död.
Ja inte bara är bokens karaktärer utanför, de är även väldigt utsatta. Romanens karaktärer är i väldigt stor utsträckning samhällets ”bottenskrap” vilket ligger i linje med utsattheten. Det är trasiga människor. Många av dem står även utanför samhället. Inte bara Eli och Håkan utan även Gösta, Lacke och de andra alkisarna. Det är människor som ser väldigt hopplöst på sin livssituation. Även Tommy och kanske till och med Oskar förväntar sig inte att livet ska bli bättre. De har nästan accepterat sin oförbättrliga situation.
SvaraRaderaAlmqvist ger oss en inblick i hur det är i många ungas vardagliga helvete samtidigt som han visar hur denna ensamhet och utsatthet kan förena udda själar. Jag tror att föreningen utav människorna. Alla relationer leder till ännu ett undertema, bortsätt från de du William redan nämnt; rädslan eller paniken för att bli lämnad. När Virginia blir överfallen av Eli har hon ju då lämnat Lacke. Han får panik och springer efter henne. Driven, inte bara utav sin kärlek för henne, utan även för skräcken för ensamheten. Samma sak gäller Oskar. Han var inte rädd för att Eli var en varelse som levde på människors blod. Han var rädd att hon skulle stöta bort honom.
John Ajvide Lindqvist visar upp väldigt många olika exempel på utanförskap, Lindqvist tar upp den lite glömda sidan av samhället, för mig känns hela Blackeberg som ett utanförskap. Förorten som skulle byggas upp helt ny, skulle vara en ny chans men istället fastnade förorten i en nedåtgående spiral och alla sidor man ser ur de olika karaktärernas synvinkel är relativt mörka vilket ger läsaren ett ännu mörkare intryck på bortglömda Blackeberg, förorten utanför.
SvaraRaderaWilliam har skrivit väldigt många bra exempel på utanförskapet som de olika karaktärerna känner, Håkan som inte känner sig som en del av något, inte ens när han hittade sin grupp med andra pedofiler kände att han platsade, Oskar som alltid står utanför, de "vänner" han har i skolan sviker honom och står aldrig upp för honom, Eli med sin vampyrism som inte har en rutin med skola och på så sätt skaffa vänner och bli en del av samhället. Finns fler exempel ovan som visar utanförskapen alla i boken känner. Lindqvist har visat allt detta mycket väl!
Man skulle kunna säga att utanförskapet och kärleken som tema hör ihop. Kanske finner karaktärerna i boken varandra just för att de alla på ett eller annat sätt har drabbats av något slags utanförskap. Kärleken ger de en tillhörighet som de inte haft innan, med en person som har varit med om samma sak. För personerna i boken har oftast endast en ljuspunkt, deras älskade. Eftersom de inte har upplevt detta förut i någon större utsträckning blir dessa utstötta karaktärers sociala relationer mycket komplicerade. Trots det har de en sak gemensamt, de hade kunnat dö för sin älskade. I vissa fall även döda. För har de har endast ett ljus i ett annars så ogenomträngande mörker vilket gör detta ljus till det enda verkligt väsentliga.
SvaraRadera