tisdag 29 oktober 2013

Bokcirkel 2: berättarperspektiv (grupp 1)

Vi tycker att berättaren i boken främst är allvetande. Detta eftersom man får veta personers känslor och tankar, utan att de beskrivs i jag-form. Dock finns det undantag som vi har valt att nämna längre ned i texten.

Det är viktigt med en allvetande berättare i denna bok, eftersom det pågår många olika konflikter med olika huvudpersoner. Om berättandet istället hade varit i jag-perspektiv hade man bara fått reda på en specifik persons känslor och tankar. Då hade man inte kunnat förstå bakomliggande faktorer till alla konflikter.  

Genom en allvetande berättare får man även en ökad förståelse för varför främst huvudpersonerna agerar som de gör. Beskrivningar av tankar och känslor gör karaktärerna mer komplexa och det gör att man kan sätta sig in i situationerna på ett sätt som om man själv vore med. Att använda sig av den allvetande berättaren tror vi är vanligt inom genren skräck, då det får läsaren att uppleva berättelsen som mer verklig.

Något annat vi noterat, är hur berättaren inte beskriver händelser utifrån sitt egna perspektiv, utan istället utifrån karaktärens synvinkel. Ett exempel är när Kommissarien ser Håkan efter att han har hällt saltsyra över sig. Istället för att berättaren beskriver Håkans utseende utifrån, får man se det genom kommissariens ögon.  Det bidrar till en ökad förståelse för karaktärernas känslor och gör att den egna berättarens åsikter blir svåra att urskilja.

Berättarperspektivet i denna bok används också inom bland annat ”Brott och straff” av Fjodor Dostojevskij. Han beskriver verkligheten äkta genom andra personer, vilket gör att det blir mer realistiskt och verkligt för läsaren. Om läsaren kan relatera till karaktärer, kan den också relatera till deras syn på verkligheten. På så sätt förmedlar man verklighetsbilden till människor genom påhittade berättelser.  

Det finns en karaktär i ”Låt den rätte komma in” som beskrivs i tredje person, där man varken får reda på tankar eller känslor, förrän man har läst ca hälften av boken. Karaktären som beskrivs i tredje person är Eli. Vi tror att författaren har valt att hålla Elis tankar och känslor hemliga för att öka mystiken. Man får istället se Eli genom andra karaktärer, exempelvis Håkan, Oskar och Jakob. Karaktärerna uppfattar Eli på olika sätt, vilket gör att man som läsare vill veta mer och känner en ovisshet kring hennes karaktär. Som läsare vet man inte hur hon tänker och vilka gränser hon kan ha, därför blir hon skrämmande.

Det finns även kursiva stycken i boken då berättarperspektivet är i första person (jag-form). Vi tror att det används främst när karaktärer i boken vill uttrycka något som är omöjligt. Antingen för att det fysiskt sätt är omöjligt (som i stycket nedan, då Håkan inte kan prata p.g.a. skadorna i ansiktet), eller för att det är ett tabubelagt ämne (som när Tomas är med sin mamma i Staffans lägenhet). Tankar som beskrivs i jag-form bidrar till att läsaren kan sätta sig in i karaktärens känslor ännu mer, eftersom man får reda på hur karaktären hade använt sig själv av att beskriva sina åsikter. Ett exempel taget ur boken:

”Hur känner du dig?”
”Tack bra, konstapeln. Jag har en hinna av napalm som brinner i ansiktet hela tiden, men annars knallar det på som vanligt.”

                                                       
Julia J                                                                                                    

2 kommentarer:

  1. Intressant tycker jag också är hur man som läsare upplever att historien drivs framåt - trots att man ofta upplever samma scenario fast ur flera personers perspektiv. Ett exempel är när Eli lurpassar uppe i ett träd och sedan hoppar ner på sitt offer - en av "alkisarnas" flickvän. Detta beskrivs både ur Elis men även ur Jockes(?) perspektiv.
    Detta sätt att berätta och utveckla historien utan att de facto händer så mycket nya saker tycker jag bidrar till att binda ihop karaktärerna i allmänhet, och boken i synnerhet.

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet om den allvetande berättaren. Jag håller med om det och tycker också att det är ett neutralt och övergripande bra sätt att förklara alla de olika karaktärerna. Man ser på dem utifrån och får all information man behöver, samtidigt som man får känslor och tankar. Ett annat exempel på detta är på sidan 180-181. Här ska Oskar till träningen och mamman har en massa frågor om vad pappa har sagt om resan, vad det är för träning och var den är. Oskar svara snabbt och enkelt på alla frågor och försöker komma iväg. Det slutar med att han avbryter henne när hon påminner honom att ha mössa och inte halka på badhuset. Han ger henne en kyss på kinden och springer ut ur huset och iväg till träningen. "Han grät halva vägen till träningen."
    Utan att från Oskars perspektiv få reda på hur han känner så får man (eller i alla fall jag) en känslomässig och väldigt tydlig bild över hur man känner sig. Om man får själv ta del av dessa känslor när de förklaras.

    Som du skrev så fick man reda på hur Eli var som person efter en lång del in i boken. Detta tyckte jag också var mycket bra på det sättet att man var mycket frestad att läsa, och när man väl fick lite information om henne så var man lite närmare att lösa mysteriet.

    De kursiverade styckena skulle jag säga är karaktärernas tankar, inte bara sådant som de inte vill säga högt. Det kan bara vara tankar som de har i sådana stunder då man själv tänker högt för sig själv. t.ex. sida 252-253. Mannen som tog hand om Håkans "lik" blev livrädd när han började röra sig och låta. Då tänkte han högt för sig själv om vad han skulle göra och ifall detta verkligen är möjligt.

    SvaraRadera