När det gäller titeln så kan man se det som att Oskar blir
mobbad och han behöver låta den rätte komma in i hans liv. Det kan hända att
bokens titel ändrar mening genom berättelsen och att man får olika tankar om
vad den kan syfta till ju längre in man kommer i boken. Man letar efter vem den
”rätte” är i boken. Titeln hänger också ihop med omslaget med detta läskiga,
mystiska och romantiska.
Ajvide Lindqvist använder prologen för att skapa en grund så
att man sedan kan hoppa direkt in i handlingen och detta gör att man inte blir
uttråkad, man fastnar direkt. Boken är verklighetstrogen i början och tar in
skräcken i en vardaglig miljö. Detta är typiskt romantiskt. I de första
kapitlen så hände det jättemycket och man fastnar direkt. Man får här lära
känna de olika karaktärerna oberoende av varandra. Detta gör att man inte
kopplar ihop dem lika mycket utan ser dem som olika individer och olika
personligheter, även när deras historier korsas.
Det händer en massa saker under tiden man lär känna
karaktärerna och då fortsätter man vara intresserad och spänd. Man får
”AHA”-upplevelser när man fattar att allt hänger ihop och utspelar sig i samma
tid. Man blir mer intresserad och får helt nya tankar, nya möjligheter öppnar
sig för vad som kan hända. Man får bara veta karaktärernas bakgrund, känslor
och lite händelser som hänt dem och sedan får man själv tänka ut hur de ser ut
och få en bild av dem i huvudet då har man redan kunskap om hur de är. Detta
sätt att berätta är romantiskt, att det beskrivs mycket känslor. Vissa
händelser sker på en svensk skola, Oskar är rädd och mobbad. Man kan också
själv skapa egna platser i huvudet: Oskars och Elis hus, skolan, skogen, stan
osv. De är inte beskrivna så noga, precis som personernas utseende, men man kan
då själv skapa en egen bild av hur det ser ut.
Dessa känslor sätter grunden för hur man känner sig genom hela
boken. Man får en bild av en grå tråkig svensk stad som vi alla kan relatera
till. Han gör det lätt för läsaren att göra en intresserad.
Naturen beskrivs som att ha en själ. Skogen och mörker, man
förknippar det med kusligt. Man får en läskig bild av området de lever i. Väldigt
mycket känslor som skapar känslor hos läsaren.
Det är ett allvetandeperspektiv, man får en utomstående syn
på vad som händer men man får veta alla dessa känslor och frågor de ställer sig.
Samma hos Frankenstein. Han fattar inte varför ingen gillar honom tänker mycket
på vad det är för fel. Samma skräckromantiska drag finner vi i låt den rätte
komma in då Oskar funderar över sig själv och andra.
Du nämner hur författaren ger naturen liv, ex den kusliga mörka skogen som är ett klassiskt skräckscenario. Dock tycker jag även att det är intreessant hur han inte bara använder sig av dessa traditionella romantiska grepp, utan även besjälar den karga och gråa svenska förorten. Sättet som oskar ser husen "sluka" hans reklam kanske är något som man skulle kunna kalla för modern romantik!?
SvaraRaderaIntressant finner jag även hur man lätt missuppfattar tiden i boken. Efter att ha läst hundra sidor fyllda med information, händelser och olika karaktärer skulle många, däribland jag själv, gissa att det förlupit flera veckor, kanske år. Istället är det så att det bara passerat sju ynka dagar. Detta är något som bekräftar det du nämner om hur författaren verkligen spelar upp flera individers öde paralellt!
Avslutningsvis så skulle jag bara vilja bidra med ett annat sätt att se på titelns betydelse. Man skulle även kunna tolka det som att man skall AKTA sig för VEM man släpper IN i sitt liv. Ex så är kanske Eli inte den bästa för Oskar.
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaSkulle vilja tillägga att inledningen beskriver miljön på ett sätt som gör att läsaren har en bild av var karaktärerna befinner sig redan från början. Detta är ett bra och enkelt sätt för författaren att skapa en inledande stämning. Det skapas en grund, precis som du skrev och på så sätt kan han sedan gå direkt på handlingen.
SvaraRaderaOm miljön inte hade fått en innerlig beskrivning från början, hade handlingen stannat av emellanåt för att platsen skulle kunna beskrivas. Boken hade då influerats av mer detaljer och inte varit lika spännande.